Hallo Allemaal,

Net zoals onze ervaringen tijdens onze vakantie naar Canada in Mei 2014, delen wij graag op deze pagina de nieuwe ervaringen tijdens onze cruise naar en rondom IJsland met het MS Rotterdam van de Holland America Line in Juni 2016

Een online versie van ons foto boek vind je op deze link, en een klein relaas van onze ervaringen hebben we hieronder neer gekrabbeld.

Lieve groetjes,

Tonny en Heimen

20 mei 2016,

Alle papieren zijn in orde gemaakt, instapkaarten, bagagelabels, centjes, en niet te vergeten de route en goede zin, en op de koffers inpakken zijn we er wel klaar voor. We hopen veel te gaan zien van volgens zeggen het mooie IJsland en zijn zeer benieuwd. Naast de lekkere decadente verwennerij aan boord zal het best wel goed komen.

zaterdag 18 juni 2016

Eindelijk is het dan zover en kunnen we inschepen. Helaas komt er meer water van boven als dat er in de Maas zit, maar de wetenschap dat we lekker weg gaan maakt alles goed. Ook leuk dat onze Ron en Toos op de kade staan om ons uit te zwaaien en de moeite genomen hebben om de komen kijken. Daarnaast natuurlijk de kinders die ons hebben afgegooid en ergens langs de kant staat te zwaaien al moet je wel met een verrekijker zoeken waar ze staan. Hup op naar zee......

zondag 19 juni 2016

Wat zo heerlijk is begonnen krijgt meteen een dipje, want onderweg tijdens de eerste zeedag  krijgt Heimen last van zijn borst en schouder. Na even de boel aangekeken te hebben toch maar even de medische dienst opgezocht die trouwens prima in elkaar steekt. Een ECG, een bloedmonster verder, en 400 dollar armer weten we dat hij toch echt de laatste paar dagen iets te veel hooi op zijn vork heeft genomen. Beetje eigenwijs natuurlijk. Het zal ons de rest van de vakantie toch een beetje blijven achtervolgen en echt opknappen gaat met kleine stapjes. de dokter adviseert dan ook om toch maar een paar dagen kalm aan te doen.

maandag 20 juni 2016

Vroeg in de ochtend komen we aan in Inverness waar direct het oude kade gebouw opvalt dat daar staat. Een beetje uit de tijd van voor de oorlog en meteen heb je dan ook een idee hoe daar de omgeving eruit ziet. We blijven aan boord op advies van de genoemde dokter en houden ons gemak. Beetje puzzelen beetje lopen, veel slapen en die avond als we op weg zijn naar de volgende bestemming op ons gemak in het restaurant een hapje gedaan. Kortom gewoon lekker relaxen

dinsdag 21 juni 2016

We komen vroeg aan in Kirkwall Schotland en het is gelukkig een beetje droger geworden. We gaan dan ook van boord om de omgeving  te verkennen en meteen valt op dat zo een dorpje overspoeld wordt door een mensenmassa wanneer een schip als de Rotterdam voor de kant ligt. We wandelen wat door het stadje en snuiven een beetje cultuur van de mooie oude gebouwen. Wanneer we weer aan boord zijn verteld de cruise director Sabine over de speakers dat er voor vertrek een amateur clubje in de showroom hun kunsten zal vertonen. Iets wat we niet willen missen en blij zijn dat we het hebben mogen zien. Een kei van een accordeonspeler en leuke meiden die een soort volksdans vertonen. Daarbij nog een doedelzakspeler die wanneer je daar twee minuten naar luistert het wel gehoord hebt. Evengoed erg knap hoor dat doedelen. Echt heel leuk de hele voorstelling. Als het schip vertrekt staan er aan de wal ook nog een aantal te doedelen en gaan we richting Faeröer eilanden.

woensdag 22 juni 2016

Richting Faeröer eilanden betekend door het tijdverschil wat later uit bed waarna we een bezoek brengen aan Torhaven. De eilanden kenmerken zich door het ontbreken van bomen want die groeien en net als op IJsland slecht door de weersomstandigheden. Daarnaast wonen er een paar honderd mensen die al blij zijn als ze eens een vreemd gezicht zien denk ik. Er valt dan ook verder niet zo veel over te vertellen en het landschap is best mooi maar kaal. We hebben er met de bus een rondrit gemaakt door het landschap met veel regenbuien en zijn gestopt bij een overblijfsel van een oud Viking huis. Daarna nog naar een houtsnijder die ondanks dat er geen bomen staan hele knappe lampenkappen maakte van maar een 0,5  mm dik. Beetje vreemde vogel en een hok vol met wel honderden lampenkappen om te drogen, waarbij je je dan meteen afvraagt wat hij met die rommel allemaal moet doen. Het heeft de dag gebroken en was best leuk.

donderdag 23 juni 2016

Richting Reykjavik was een zeedag en dat betekend wat later uit bed en lekker ontspannen, in de bieb een boekje lezen met heerlijk aan de goede cappuccino. Het weer blijft wisselvallig en met golven van ca 2,5 tot 3 meter heeft Tonny het wat minder naar haar zin en is heel de dag een beetje katterig. Onderweg hoop je natuurlijk wat te zien en dat klopt ook. Water en nog eens water. Wel komen we regelmatig boor en werkeilanden tegen, maar dat is dan ook alles. Het is vandaag gala en die avond hijsen wij ons dan ook in het goede pak en flaneren daarin net als veel anderen over de Rotterdam. Het heeft wel wat als iedereen netjes is aangekleed. We bekijken die avond nog een show van wat Rotterdamse zangers en dansers en zoeken tevreden na een paar neuten ons mandje op.

vrijdag en zaterdag 24 en 25 juni 2016

Vandaag is Reykjavik aan de beurt en daar doen we de golden circle rondreis ook weer met een bus. Eerst langs een power plant waar ze met het hete water wat op sommige stukken van IJsland gratis omhoog komt hele stukken woonwijk kunnen verwarmen. Heel knap hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Daarna rijden we richting geisergebied en bezoeken dan ook zo een veld met van die warmwater bronnen. Je verwacht er heel wat van maar dat valt vies tegen. Leuk om te zien maar om er nu een paar uur voor te rijden ???. Ook hier is het landschap kaal en groeien er nagenoeg ook geen bomen, maar je ziet wel goed dat het land uitgestrekt is en er maar weinig mensen wonen. Op IJsland zo rond de 380.000 waarvan 200.000 in Reykjavik. Dus je kan je voorstellen hoe dun bevolkt de dorpen zijn. Ook knap dat ze eenrichtingverkeer tunnels hebben gemaakt door hele bergen met zelfs afslagen onderweg om niet steeds over die bergen/heuvels te hoeven karren. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt voor wat foto's te maken en zo kwam aan de tocht van toch zo een 8 uur een eind. Die avond hebben we voor de eerste keer Canaletto opgezocht de Italiaan aan boord en lekker gegeten. Het bezoek van Reykjavik is twee dagen, maar de tweede dag hebben we enkel wat gewandeld en geen andere dingen gedaan en rond een uur of vier vertrekken we naar de volgende stop

zondag 26 juni 2016

Met nog een uur tijdverschil leggen we s'morgens vroeg aan in Isjafordur ook weer zo een klein vissersdorpje boven in IJsland. Ook hier stappen we in de bus om een rondrit te maken en wat cultuur te snuiven. Het landschap veranderd eigenlijk niet, net als het weer dat maar een beetje kwakkelend blijft. We stoppen bij en mooie waterval die uitloopt in een brede kloof die als je een beetje op de grand canyon lijkt, alleen vele malen kleiner.

maandag 27 juni 2016

Vandaag is de beurt aan Kyreyri waar we met de tender van boord moeten, en we besluiten aan boord te blijven wat achteraf de juist beslissing is want van de mensen die wel aan de wal zijn geweest horen we dat er werkelijk geen ene flikker te doen was. Wat ook niet kan in een dorp van ca 100 inwoners. Kortom een rustdag met een heerlijke afsluiting in de Pinnacle grill met een lekker uitgebreid diner.

dinsdag 28 juni 2016

Enkele dagen voor dit bezoek bespreken we een rondreis naar de watervallen en visserij dorpen. Hoe we het hebben kunnen doen voor een berg geld is tot op heden voor ons compleet onduidelijk. Een jonge gids verteld onderweg het een en ander over IJsland en is zeer enthousiast en een leuke gozer. Djupivogur heeft een mooie grote waterval bij Dynjanda. Werkelijk erg mooi alleen de rit er naar toe gaat over een modderige bergweg wat nu niet direct uitnodigt om dit nog eens te doen. Heimen vind het kortweg gewoon gevaarlijk. Na de waterval brengen we een bezoek aan een visfabriek en kom je tot de conclusie dat ze echt heel veel afweten van de hele visserij. Werkelijk niets gaat verloren en alles gaat ergens naar toe van kop tot staart. We maken nog een wandelingetje door het plaatsje en onderweg laat de gids ons wat lokale specialiteiten proeven. Het was een leuke dag alleen prijstechnisch compleet over de top. Jammer..

woensdag 29 juni 2016

Vandaag is een zeedag richting Bergen in Noorwegen en de klok gaat ook weer een stukje naar onze tijd. Bergen is voor ons bekend omdat we dat tijdens onze reis naar de Noordkaap al hebben mogen bezoeken, maar toch doen we dat graag nogmaals, want het is er best gezellig. De zeedag brengen we door met lekker uitslapen uitgebreid ontbijten en de rest van de dag lekker hangen. Onderweg spotten we nog een walvis die de vreemdste capriolen maakt en hebben daarmee een beetje geluk, want op een paar dolfijnen op de heenreis zien we werkelijk helemaal niets. De avond is er in de showroom een pianist uit Turkije die een geweldige show ten gehore brengt van 1 uur. Zonder te stoppen brengt hij nummers van rond de wereld. Met recht krijgt hij dan ook een staande ovatie na zijn kunsten. Een stukje van youtube op de Rijndam geeft een leuke indruk onder deze link.

donderdag 30 juni 2016

Bergen is voor ons zoals gezegd een beetje bekend gebied. We stappen dan ook op de hop-on hop-of bus en maken een rondrit  door het stadje. Onderweg stappen we uit en slenteren een beetje in het rond. Een bezoekje aan de vismarkt hoort daar natuurlijk bij, al is het wel wat veranderd in een markt met veel horeca sinds wij er waren en is de markt een beetje teruggedrongen. Ook hier zit het weer niet echt mee en moeten we regelmatig schuilen voor de regenbuien. Het was een leuk bezoek.

vrijdag 1 juli 2016

Vandaag is het de laatste zeedag richting thuis en ook deze brengen we heel erg rustig door met veel lezen en slapen. Wel zijn we die avond ook weer verrast door een geweldig optreden van ene Kamei een Japanse jongleur die werkelijk wonderbaarlijke kunsten uit haalde met allerlei attributen. En zo komt aan alles een eind. en ook weer aan deze reis. We hebben er ondanks de rust die we moesten nemen ook van genoten, maar hebben het ook wel gezien. IJsland is een mooi land voor wie het wil zien maar in onze ogen niet zo moois dat het nog een bezoek waard is.

zaterdag 2 juli 2016

We waren vroeg wakker, en de koffers waren die nacht als weggehaald. Dus even wachten tot we van boor konden en dan is thuis komen ook is altijd weer lekker.